Monday, April 14, 2008

NIRMALA MUNGKIN MELUKAKAN DIRI SENDIRI:KATA PAKAR FORENSIK DARI AUSTRALIA


  • kuala lumpur - Hakim Pengadilan Tengah Akhtar Tahir mengarahkan pihak-pikah pembelaan dan pendakwaan menghantar permohonan masing-masing berhubung keterangan saksi kedua dalam prosiding pembelaan diri kasus mantan majikan Nirmala Bonat ,Yim Pek Ha kemaren.

  • Arahan tersebut di perintahkan berhubung kenyataan saksi Dr John Am Gall dalam laporan nya di pengadilan bahwa kemungkinan wujud tindakan melukakan diri sendiri terhadap luka yang berlaku kepada Pahlawan divisa Nirmala Bonat.

  • Dalam prosiding di akhir pendakwaan pengadilan telah menolak wujud isu luka diri sendiri (self infliction) ini,jadi sekiranya isu ini mahu di guna pakai dalam keterangan saksi pengadilan perintahkan kedua-dua pihak mengahantar permohonan masing-masing,"katanya menjawab pertanyaan pengacara Jagjit Sing sama ada keterangan saksi yang merupakan pakar forensik dari pada Melbourne,Australia ini boleh sabagai pandangan dalam kasus tersebut.

  • Terdahulu ,john,53 ,dalam keterangan memberitahu kesan lecur yang terdapat dibahagian kaki Nirmala bermula dari pangkal paha wanita Indonesia itu menunjukkan kesan seperti dicurah dan bukan disimbah .

  • 'ini karena kalau dilihat pada foto yang di tandakan Q dan R dalam eksibit 25 ini ,kesan kecederaan tersebut,menunjukkan orang (Nirmala) yang mengalami luka lecur ini sedang duduk dan kesan curahan yang wujud menunjukkan air yang melalui kawasan luka tersebut adalah konsisten.selain itu,ketika insiden ini berlaku ,berkemungkinan orang itu dalam keadaan tidak memakai sesuatu (seluar) yang boleh melindungi kawasan tersebut" katanya sekali gus tidak setuju keterangan Nirmala sebelum ini yang mengatakan dia disimbah dengan air panas dan ketika insiden tersebut berlaku dia memakai celana pendek paras lutut serta berada dalam keadaan berdiri.

  • John turut memeberitahu, kecederaan di paha sebelah kanan Nirmala itu mungkin berlaku dalam tempoh yang lama dari apa yang di dakwa pembentu rumah tersebut (prt).

  • Memperhatikan kepada laporan yang dibuat Dr Hamidah,kesan parut yang terdapat pada bahagian tersebut adalah parut yang sembuh.jadi berdasarkan kepada foto dan komen yang diberikan tersebut , sukar untuk menggambarkan tepat dan ada kemungkinan luka itu dialami dalam tempoh yang lebih lama dari yang didakwa ,"katanya.

  • Beliau yang pernah terlibat dengan pelbagai penerbitan buku dan jurnal berhubung forensik secara klinikal berkata,kecederaan lecur di buah dada Nirmala , menunjukkan ketika kejadian wanita tersebut tidak memakai coli.

  • Ini karena kesan kecederaan yang berlaku di kawasan yang sepatutnya terlindungan oleh coli mengalami kecederaan yang teruk,"katanya sekali gus tidak setujuh dakwaan Nirmala bahawa ketika kejadian buah dadanya di gosok dengan seterika panas memakai coli.

  • John turut memberitahu kesan kecederaan yang dialami Nirmala merujuk kepada foto-foto yang di tanda sebagai eksibit dan laporan daripada doktor-doktor yang merawatnya berhubung,kesan luka dan parut dialami bukan berlaku dalam bulan Januari.

  • keterangan ini sekali lagi tidak setujuh dakwaan dalam pertuduhan berkaitan kasus berkenaan yang menyatakan insiden luka tersebut berlaku dalam bulan Januari.

  • Pakar forensik itu turut menyatakan ,kesan luka yang terdapat di bahagian belakang badan Nirmala adalah di sebabkan kesan lecur.kesan garisan yang terlihat berkemungkinan kesan luka daripada simbahan air panas,katanya sekali gus tidak bersetujuh dakwaan Nirmala yang menyatakan kesan tersebut disebabkan ditekan dengan setriika panas.

  • Saksi tidak menolak kemungkinan kesan kecederaan di bahagian telapak tangan sebelah belakang Nirmala berlaku daripada kesan tumbukan.kesan luka tersebut mungkin di sebabkan dia menumbuk sesuatu,"katanya saksi terdakwa.

  • Terdahulu ,Pek Ha yang mantan majikan Nirmala ditemani oleh suaminya ,dibicarakan setelah dia tidak mengaku tidak bersalah atas tiga tuduhan dengan sengaja menyebabkan kelukahan parah terhadap Nirmala asal desa Pakas NTT dengan menggunakan seterika dan air panas dirumah nya di 22B-25-6,Villa Putera Jalan tun Ismail pada Januari ,nac dan April 2004.

  • Dia juga didakwa dengan sengaja menyebabkan luka berat terhadap Nirmala dengan menggunakan cangkir besi,pada 3 sore 17 Mei 2004 di tempat yang sama

  • Bagi tiga tuduhan pertam itu,Pek Ha didakwa menikut pasal 326 kanun kesiksaan ganjaran hukuman 20 tahun dan juga cambuk dengan rotan jiga dapati salah.

  • Satu lagi tuduhan terhadap pasal 325 kanun kesiksaan ganjaran 7 tahun dan bayar denda. jaksa penuntut di ketuai oleh Raja Rosela Raja toran dari kantor Jaksa Agung.(sfl)

No comments: