Tuesday, June 21, 2011

PRT di Malaysia, Meraih Gelar Diploma

Sumber Kompas.com


Terkejut! Itulah ketika pertama kali saya membaca berita ini. Adalah Encik Sharidan, seorang kompasianer’s Malaysia yang memberikan link di group facebook, My Kompasiana dengan memberikan sedikit kalimat, “Wah, masih belum ada yang mahu membuat artikel mengenai ini, kenapa ya?” dengan memberikan link, Berita Harian

Buru-buru saya membuka linknya. Dan, subhanallah… tajuk dalam berita tersebut, “Pembantu Rumah Lulus Diploma OUM”
Warga Indonesia belajar separuh masa dapat CGPA 3.39

KUALA LUMPUR: Warga Indonesia, Sarmini Muhyadi, 28, yang bekerja sebagai pembantu rumah sejak tujuh tahun lalu bersama sebuah keluarga di Damansara Utama di sini, berjaya menamatkan pengajian bidang pengurusan secara separuh masa di Universiti Terbuka Malaysia (OUM) hujung tahun lalu.

Anak kelahiran Kampung Banyumas, Jawa Tengah itu yang memperoleh mata purata nilai gred kumulatif (CGPA) 3.39 akan menerima Diploma Pengurusan pada hari ketiga Konvokesyen ke-10 OUM di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), hari ini.

Allahu Akbar! Tak dapat digambarkan perasaan haru saya, entahlah… Saya merasa begitu bergembira melihat dan membaca berita ini. Kini ada srikandi dengan menyandang gelar diploma dari seorang pembantu rumah tangga.

Yah, majikan Sarmini beretnis China, tapi beliau dalam keluarga majikannya diberlakukan seperti anggota keluarganya. Bahkan, kesulitan ketikan akan menghadapai ujian pun dibantu oleh ahli keluarga majikannya. Tak heran, karena kedua majikan Sarmini adalah seorang pensyarah (dosen)

Sarmini Muhyadi perempuan berumur 28 tahun ini membawa angin segar. Subhanallah… Lagi-lagi saya susah hendak menulis apa. Membaca satu persatu, ia memperolehi IP (indeks prestasi)3,39

Sarmini, tahniah telah menjadi srikandi Indonesia di Malaysia dengan menyemat gelar diploma. kembalilah ke tanah air, dengan ilmu yang kau perolehi. Semoga Allah memberkahi, amin… Sekali lagi, tahniah untuk Sarmini. Keterbatasanmu bekerja sebagai pembantu, tak membatasi diri untuk terus maju dan berkembang. Salut!

No comments: