Monday, August 18, 2008

Pengalaman Bertugas Ke SIK Kedah D.A

Kemaren tanggal,18/08/08 saya bertugas di pengadilan daerah Sik ,Kedah D .A.Pagi jam lebih kurang 6.00 pagi saya sudah bangun dari hotel penginapan di Sungai Petani Kedah D.A ,Saya menginap di Hotel Duta ,Sungai Petani Kedah sebelum meneruskan tugas saya ke pengadilan Sik Kedah D.A.Tepat jam 6.30 pagi berangkat dari terminal Sungai Petani Kedah dengan menaiki bas Mara.

Sepanjang perjalan menuju pengadilan Sik Kedah saya teringat dengan kampung halaman di Bawean.Apabila saya renungkan seolah-olah saya ada di Bawean.Maklumlah sudah lama tidak pulang ke Bawean. Saya dapat membayangkan bahwa tumbuh-tumbuhan di sepanjang jalan mengingatkan saya ada di Bawean.

Di sepanjang perjalanan kanan dan kiri jalan, kelihatan pokok rambutan sedang masak untuk di petik buahnya.coba bayangkan buah rambutan yang sedang masak untuk di petik begitu banyak sekali.kelihatan juga rumah-rumah kampung sama seperti Bawean.Kota Sik mengingatkan saya dengan Kec Sangkapura di Bawean.Ke indahan dan kehijuan pokok-pokoknya,apa lagi di kelilingi dengan gunung-gunug,juga sungai-sungai yang mengalir airnya.Kindahan ciptaan Tuhan yang dapat mengobati kerinduan terhadap kampung halaman di Bawean.

Biarpun saya sudah lama tinggal di negara orang tetapi hatiku tetap mengingati tanah kelahiranku.Semuga saya bisa cepat pulang ke tempat kelahiran tercintaku.

No comments: