Thursday, August 28, 2008

Ampang Adakan Rajia Tangkap Pekerja Asing Elegal

AMPANG – Seramai 106 pekerja asing ditahan dalam satu rajia membanteras pendatang asing tanpa izin (PATI) di sekitar Ukay Perdana, semalam.

Ketua Polisi Daerah Ampang, Asisten Komisioner Abd Jalil Hassan berkata, operasi yang bermula jam 7 hingga 11 pagi itu dilakukan di kawasan rumah kongsi dan tapak perumahan. “Operasi ini dibuat ekoran kasus pencurian di kawasan Ukay Perdana sekitar jam 1 hingga 5 pagi. Korban di copet dengan menggunakan parang dan di ikat dengan menggunakan tali.

Tambahnya, modus operandi mereka adalah dengan membuat tinjauan sebelum mengumpil pintu rumah yang tidak mempunyai sistem keselamatan tambahan dan pintu gril yang sedia rosak. Katanya, setiap bulan polisi Ampang Jaya akan menerima sekurang-kurangnya satu laporan berhubung kasus pencurian yang dipercayai dilakukan oleh pendatang asing (pekerja elegal).

Menurutnya, daripada 106 pekerja asing itu, seramai 72 warga Indonesia (wni), 31 Bangladesh dan tiga India yang berumur dalam lingkungan 20 hingga 50 tahun, termasuk empat kanak-kanak. “Seramai 21 pekerja asing tidak memiliki sebarang dokumen maklumat diri yang sah dan menyalahgunakan permit kerja di tahan di bawah undang-undang ke imigrasian untuk penyelidikan selanjutnya.

“Turut ditahan empat lelaki warga tempatan yang dipercayai majikan mereka dan disyaki mengupah pekerja asing tanpa permit ini,” katanya.

Katanya, rajia dilakukan bersama tiga depertemen Ampang Jaya (MPAJ) yang dianggotai 34 anggota termasuk pegawai, selain melibatkan 100 anggota polisi dari kantor Polis (IPD) Daerah Ampang.

Abd Jalil memberitahu, rajia seperti itu akan dilakukan secara berterusan dari semasa ke semasa dan pihaknya akan sentiasa bersedia 24 jam bagi membanteras pekerja asing (pekerja elegal) di negara ini.(sumber sinar)

1 comment:

mohdfaiz bin haji samsulhuda said...

kita dirantau harus pandai jaga diri ,jangan samakan derada di tempat kita ,jangan membuat kacau di negeri orang .ikutilah peraturan yang ada ,jangan membuat unar nama negara kita.