Saturday, November 15, 2008

DUA WNI DI VONIS MATI

KUALA LUMPUR 14 Nov. - Dua wni di vonis gantung sampai mati oleh PengadilanTinggi hari ini apabilah didapati bersalah mengedar 5,680 gram ganja, enam tahun lalu.

Vonis mati di bacakan oleh Pesuruhjaya Kehakiman Zainal Azman Ab. Aziz , pihak Jaksa Penuntut Umum dalam tuntutannya telah dapat membuktikan bahawa Mohamad Idris, 32, dan Jainuddin, 32, mempunyai niat bersama membawa tas dan mempunyai pengetahuan bahawa tas itu mengandungi narkobah.

Menurut Hakim , keterangan kedua-dua terdakwa bahwa mereka atas arahan seorang yang dikenali sebagai 'Tengku Yan' tidak dapat dibuktikan di pengadilan serta gagal menimbulkan sebarang keraguan.

''Anehnya, tanpa arahan spesifik, kedua-dua tertdakwa bergegas ke Taman City dan sampai di sana dengan pantas tanpa tersalah jalan.

''Dengan mengambil keterangan tersebut, Pengadilan memutuskan bahawa keterangan kedua-dua tertdakwa adalah merupakan rekayasa semata-mata dan sukar dipercayai,'' katanya Hakim.

Mohamad dan Jainuddin bekerja di pasar borong, mengaku tidak bersalah atas dakwaan bersama-sama mengedar narkobah tersebut di hadapan toko Yonming, Jalan Kepayang, Taman City di sini, pada pukul 7 malam, 10 September 2002.

Dakwaan di lakukan oleh Jaksa Penuntut Umum, Mohd. Abazafree Mohd. Abbas pasal 39B(1)(a) Undang - undang tahun 1952 berkait dengan narkobah.Dengan ancamannya gantung sampai mati.

Pengadilan pada 14 Januari lalu memutuskan Mohamad dan Jainudin yang didampingin pengacara Mohd. Firuz Jaffril dan Kartar Singh supaya membela diri terhadap dakwaannya.

No comments: