Saturday, December 6, 2008

Warga Bawean Di Malaysia Mulai Sibuk Untuk Persiapan Menjelang Hari Raya idul Adha.

Menjelang hari raya aidul adha besok Isnen 8/121/08 sudah di rasakan kesibukannya oleh warga Bawean yang ada di Malaysia.Ini bisa dilihat langsung ke lapang apabilah kemaren saya mengunjungi tempat tinggal orang Bawean Dimalaysia.

Kemaren saya sempat melihat ke Daman Sara,Sungai Bulu ,Rawang,Kampung Pandan ,HuluKlang dan Lembah Jaya.Kebanyakan warga Bawean yang saya datangi kemaren mengatakan hari ini sangat sibuk sekali Pak Epung ,ini persiapan untuk menyambut hari raya haji neh katanya warga Bawean di Rawang.

Sesudah dari Rawang saya lanjutkan ke Sungai Bulu,di Sungai Bulu juga sama seperti di rawang,banyak warga bawean masak (opor) yaitu masakan kegemaran orang Bawean.

Seperti Rawang,Sungai Bulu ,Hululangat,lembah Jaya ,Daman Sara warga Bawean dikampung Pandan juga sibuk untuk persiapan menyambut ketibaan Hari Raya aidul adha itu.

Namun hari Raya idul adha berbeda dengan hari raya aidul fitri kata seorang warga Bawean asal Komalasa dan Kumalabaru yang tidak mahu namanya di sebutkan.

Kebiasaannya orang Bawean akan saling kunjung mengunjungi sesama warganya,memang kelihatan akrabnya tidak ubahnya seperti di Bawean.Semuga orang Bawean dimana saja akan tetap menjaga tata susilah sesamanya itu.

2 comments:

boyanis sos cili said...

aidil adha..pa pengorbanan kita buat islam..apa cukup cari makan pergi pagi pulang petang..sahla kita hanya burung atau ayam..itulah tanda kita sebagai manusia hehe..

apa khabar saudaru..selamat menyambut aidil adha dari bawean termenung buat pak epung sekeluarga..mari gerakkan sebuah pengorbanan demi terbelanya komunitas bawean..kita dirikan komunitas bawean yang pro aktif..dengan persatuan yang baru..salam aidil adaha mohon maaf lahir dan bathin

Epung said...

Benar sahabatku,selamat hari raya juga yaaaaa.

Kapan kita akan ngumpulatau ketemu para Bloger Bawean Di Malaysia