Friday, June 6, 2008

PBB ikrar atasi separuh kebuluran dunia menjelang 2015

Sidang Kemuncak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) kemaren berikrar mengurangkan masalah kebuluran dunia menjelang 2015 dan mengambil tindakan segera berhubung krisis makanan dunia.

Dalam deklarasi akhir sidang tiga hari itu, para pemimpin dunia bersetuju meningkatkan pengeluaran makanan di negara-negara miskin.

Bagi mengulang ikrar matlamat PBB sidang kemuncak itu bertekad mengurangkan separuh jumlah penduduk yang menghadapi masalah kebuluran menjelang 2015.

“Kami yakin masyarakat antarabangsa perlu mengambil tindakan segera dan terselaras bagi memerangi kesan negatif kenaikan harga dan tekanan yang dihadapi oleh penduduk,’’ tegas deklarasi itu.

Pertubuhan kebajikan Britain, Oxfam menyifatkan sidang kemuncak itu sebagai “langkah pertama yang penting” tetapi tidak memadai untuk mengatasi masalah makanan global.

Malah sebelum dipersetujui secara rasmi deklarasi itu telah dikritik hebat dengan Menteri Luar Itali, Franco Frattini menyifatkannya sebagai “mengecewakan.”

“Malangnya teks deklarasi itu telah dilembutkan bagi memastikan ia selaras dengan tujuan asal,” katanya.

Menurut deklarasi itu lagi, terdapat keperluan mendesak bagi membantu negara membangun dan negara yang berada dalam peralihan memperluaskan pertanian dan meningkat pengeluaran makanan dan meningkatkan pelaburan untuk sektor awam dan swasta.– AFP

No comments: