Friday, May 30, 2008

Orang Bawean Di Rantau Rajin Bekerja


Saya ingin berkongsi pengalaman lewat bloger ini dengan teman-teman tentang kehidupan orang Bawean di Rantau .

Semenjak kecil orang Bawean sudah di didik dengan tata cara dan tata susilah ahlak oleh orang tuanya.semenjak umur 4 tahun orang Bawean telah di ajar untuk mengaji Alqur'an dan mengaji barsanji.orang bawaen setiap pagi ruti pergi ke laut ,ke kebun dan juga rajin berdagang.

Lihat sahaja di pasar Sangkapura,Tambak,Padalama dan pasar-pasar seluru Bawean .tidak pernah kosong orang yang datang berbelaja dipasar.

Ini dapat di buktikan orang Bawean yang merantau ke Singapura,ke Kismis Autralia dan Malaysia. Bagi orang Bawean yang merantau ke Malaysia ,setipa jam 6 pagi sudah pada keluar rumah untuk bekerja.

Walaupun orang Bawean yang ada di Malaysia ramai yang bekerja di sektor konstration tapi tidak pernah merasa mengeluhkan nasibnya ,karena orang Bawean memang terkenal dengan rajin dan penyabar.Mereka banyak meninggalkan kelurga di Bawean,yang dulunya bawean tidak maju sekarang bawean sudah menjadi Pulau yang maju,diatas keuletan orang bawean di rantau.

Tetapi orang bawean di malaysia sudah ramai yang berdagang,ataupun bekerja sendiri sudah tidak menjadi kuli bangunan lagi.

orang Bawean di Malaysia ramai yang sudah berhasil contohnya,Ismail Jakfar orang Bawean Sangkapura punya PT trevel sendiri untuk menguruskan orang bawean yang ingin berkunjung ke Indonesia. Ismil Jakfar selain menjadi bisnesmin beliau juga aktif sebagai pengurus partai politik PKB,beliau salah seorang Wakil Ketua Pengurus DPC PKB Malaysia

Diantara tahun 70 han ramai orang bawean yang merantau ke Malaysia.orang Bawean datang ke Malaysia ke banyakan di bawa oleh pengawal (Tekong ),tapi pada tahun 70 puluhan orang Bawaean tidaklah seramai sekarang.

Kebanyakan orang Bawean yang datang Merantau menetap di sekitar wilaya Kuala Lumpur dan Selangor.

Penempatan Orang Bawean Sekitar Tahun 80 Han.

Sekitar tahun 80 orang bawean ramai yang tinggal di daerah Ampang,seperti di Taman Jelatik,Keramat Tambahan,Keramat Lombong,Kg Pandan dalam dan Kg Pandan Luar,Sigambut,Hulu Klang Dll.
Semenjak tahun 90 han orang Bawean sudah tidak ngumpul tempat tinggalnya , ada yang tinggal di Pulau Pinang,Ipoh,dan ada juga yang tinggal di Melaka.tetapi mereka masi saling berhubung,apa lagi duni sekang amat canggi dengan adanya HP mereka bisa saling kontak-kontakan atau pun saling SMS san.

(Tulisan oleh Saiful Aiman Aktifis Bawean Di Malaysia,tulisan akan bersambung)




s

No comments: